PlusPlek is in mei van start gegaan; het was een mooie opening met leerlingen die vol enthousiasme aan de slag zijn gegaan.

Met de vragen ‘Wat betekent hoogbegaafd (HB) zijn voor jou?’ en ‘Wat verwacht je van PlusPlek?’ ontstond een beeld van de gedachten en verwachtingen van de leerlingen. Moeilijke vragen beantwoorden, moeilijke spelletjes doen en proefjes en projecten waren de oogst van de verwachtingen. Ook taal en rekenen werden genoemd. Die moeilijke spelletjes waren volop aanwezig en daar is al veel mee gespeeld tijdens de inloop en pauzes. De (nog jonge) leerlingen hadden nog niet zoveel ideeën over wat HB voor hen betekent. Eén leerling zei dat hij zich verveelde in de klas, een ander dat slim zijn heel leuk is.

In de lessen zijn verschillende proefjes voorbij gekomen. Daarbij werd een beroep gedaan op vaardigheden als voorspellen, zorgvuldig uitvoeren van instructies, samenwerken, bedenken wat er gebeurde en waarom. Enkele voorbeelden van wat er in de plusklas voorbij kwam:

  • We hebben een beker aan een ballon laten plakken, zonder lijm. Daarna gingen we op de opgeblazen ballon zitten, die tot veler verbazing niet knapte. Daarna moesten de ballonnen kapot. Stampen, wrijven tegen de verwarming, een schaar en een scherp potlood zijn uitgeprobeerd met verschillend succes. Maar uiteindelijk waren alle ballonnen kapot;
  • We knipten een luier open en keken hoeveel water de korrelige binnenkant kon bevatten. Dat was uiteindelijk meer dan 20x het eigen gewicht in water! Er werd goed samengewerkt, hoewel wachten op je beurt soms moeilijk was;
  • Nadat we het buiten op het gras en binnen op de gladde vloer over wrijving hadden gehad (breakdancen ging binnen toch wat makkelijker), hebben we met een cd, dop, lijm, plakband en een ballon een hovercraft gemaakt;
  • Met een blinddoek voor en de neus dichtgeknepen werden groene en rode limonade en appelsap geproefd. Daardoor kwamen we erachter dat je ook je ogen en je neus gebruikt bij het proeven.

Tijdens de pauze waren er woordgrapjes: wat is een slang met een kangoeroe, of een slang en een egel? Dat waren respectievelijk een springtouw en prikkeldraad. Ook galgje werd een aantal keer gespeeld.

Elke les werd er gefilosofeerd, meestal lekker buiten in het gras, na de pauze. We dachten na over vragen als: ‘Wat als de dinosaurussen niet uitgestorven waren?’, ‘Wat als niemand ooit fouten zou maken?’ (daar kwam wat onrust bij kijken, bij het onderwerp ‘fouten maken’) en over de zelfbedachte vragen: ‘Wat als er geen bomen zouden zijn?’ en ‘Waarom zijn de panda’s bijna uitgestorven?’ De leerlingen konden hier hun kennis ten toon spreiden over onder andere evolutie, de oerknal en de natuur. Er werd geoefend met naar elkaar luisteren en er zijn mooie ideeën gedeeld.

Ook hebben we gesproken over hobby’s. Voor iedereen was dat iets anders, waardoor we te spreken kwamen over dat het wel eens voorkomt dat jij iets héél erg leuk vindt en er heel veel van weet, terwijl anderen het niet zo interessant vinden.

We hebben verschillende moeilijke opdrachten gedaan, met vouwen, knippen en plakken; luciferraadsels; legobouwsels namaken (alleen door te voelen, er mocht niet gekeken worden); cijfertekeningen met meer dan 300 punten om aan elkaar te verbinden; braille ontcijferen en tovertekeningen maken. Deze opdrachten deden een beroep op doorzetten, fouten mogen maken en toch doorgaan en afstand nemen van je perfectionisme. Voor een aantal erg lastig. Die wilden liever niet aan sommige van de opdrachten beginnen. Er was dan gemopper te horen want het was moeilijk. De leerlingen werden gestimuleerd om vooral te doen, doen, doen en te proberen, proberen, proberen. Met het eindresultaat waren ze dan toch wel weer blij.

Het kwaliteitenspel wees leerlingen er op dat ze meer kunnen dan heel goed gamen. En in Scratch Junior werd een gevecht tussen een ridderkat en een vuurspuwende draak geprogrammeerd.

In deze korte serie van drie lessen is dus al heel veel voorbij gekomen. Op 9 september start PlusPlek met een semester lang plusklassen op de woensdagochtend van 8.30-12.00.

Voor meer informatie, zie www.plusplek.nl