HOOGBEGAAFDHEID EN DYSLEXIE

Wanneer een kind niet goed presteert op het gebied van lezen, spelling en ‘automatisering’, dan wordt er snel gedacht aan dyslexie. Zeker wanneer het kind op andere vlakken laat zien wel slim te zijn en het dus niet aan de intelligentie lijkt te kunnen liggen.
Er kunnen echter ook andere oorzaken spelen, die eenvoudiger zijn te onderzoeken (en uit te sluiten) dan een dyslexie-onderzoek te laten doen.

Over welke oorzaken hebben we het?

1. Het kan een oogafwijking betreffen, die wellicht te verhelpen valt. Een kind dat meer dan normaal tegen dingen stoot of veel struikelt, wordt te vaak als ‘onhandig’ gelabeld, in plaats van dat aan een oogafwijking wordt gedacht. Het kan zijn dat het kind een ‘eenvoudige’ plus- of minbril nodig heeft, of dat het behoefte heeft aan een wat complexere oplossing zoals voor een prismatische oogafwijking.

Hoe dan ook: overweeg eens een test bij de optometrist.

2. Het kan ook een kennishiaat betreffen. Zo rekent en spelt een HB-kind in beginsel toch wel goed, op basis van ervaring en inzicht. Daardoor was er voor het kind nooit de noodzaak zich de regels eigen te maken, het stappenplan, de structuur en de strategie erachter. En dat kennishiaat kan het kind opbreken in een later stadium. Onderzoek of dit speelt.

Hoogbegaafdheid …

Hoogbegaafdheid gaat soms samen met andere aandachtspunten. Selecteer een van de onderstaande opties:

Meer weten over de interactie tussen hoogbegaafdheid en Asperger, of denkt u dat uw kind wellicht Asperger heeft? Maak een afspraak met een van onze consultants en wij helpen u met uw vragen.

Maak nu een vrijblijvende kennismakingsafspraak

Tips:

Zijn oogafwijkingen en kennishiaten uitgesloten en blijkt het, na onderzoek, toch om dyslexie te gaan, dan kunnen de volgende tips van nut zijn:

  • Gaat het lezen moeizaam en is het kind al iets ouder, dan zou je kunnen denken aan een snelleescursus. Daarbij gaat het namelijk om het lezen van groepen woorden en zinsdelen in plaats van het lezen van losse woorden. Voor een dyslect is dat een eenvoudigere manier van lezen. Op die manier leren kinderen handig omgaan met hun leesprobleem;
  • Het kan zijn dat je kind een echte beelddenker is. Dat houdt in dat het kind extreem visueel is ingesteld. Dat kan als een gave worden gezien. Lees bijvoorbeeld eens het boek: ‘De gave van dyslexie; waarom zelfs heel slimme mensen soms niet kunnen lezen en hoe ze het kunnen leren’. De auteur is Ronald D. Davis. Zie voor meer informatie de bibiotheek op deze website.
  • Bij dyslectische kinderen is het erg belangrijk om bij het geven van feedback de nadruk te leggen op hun inzet (en niet zozeer op hun resultaten), juist omdat het kind met dyslexie heel veel moeite moet doen om resultaat te boeken;
  • Laat een dyslectisch kind weten dat het wel vervelend is dyslectisch te zijn, maar dat het eigenlijk ‘alleen maar’ veel harder moet werken om hetzelfde te bereiken. Het draait dus om extra doorzettingsvermogen en extra inzet;
  • Denk aan het feit dat er volgens de theorie van Renzulli 2 typen hoogbegaafden zijn: (1) Schoolhouse-gifted en (2) Creative Producing-gifted. Het eerste type kan goed informatie tot zich nemen en reproduceren en doet het daardoor goed op school. Bij het tweede type ligt de kracht in het ‘creëren’: zij zijn/worden bijvoorbeeld uitvinders en ondernemers, maar komen meestal niet goed tot hun recht in ons onderwijssysteem.

Links:

2016 december 21: Een fundamentele oorzaak van dyslexie ontdekt? (Bron: DeMorgen)

2016 december 13: Teveel dyslexie-verklaringen afgegeven in het onderwijs? (Bron: De Volkskrant)

2016 maart 5: Slecht onderwijs, veel dyslexie (Bron: NRC)

2016 februari 10: Een valse dyslexie-verklaring krijgen is gemakkelijk (Bron: De Volkskrant)

Meer weten over hoogbegaafdheid? Neem contact met ons op of maak een afspraak.

Veel mensen met hoogbegaafdheid zitten vol met vragen. Maar niet alleen hoogbegaafden zelf, maar ook ouders of verzorgers willen vaak aanvullende informatie. Hobega helpt, met advies op maat.

Onze specialisten hebben tientallen jaren ervaring met de begeleiding, ondersteuning en educatie van hoogbegaafden. Wilt u meer weten? Bel ons, mail ons, of vul het formulier in en wij bellen u zo snel mogelijk terug.

U kunt ons telefonisch bereiken tijdens kantooruren op 072 505 40 88 of buiten kantooruren op 06 2962 7772. Daarnaast kunt u mailen naar info@hobega.nl

Facebook Comments

'Richelle is een gedreven vakspecialist met verschillende invalshoeken voor haar deskundigheid: zelf sinds jaar en dag leraar, met specialistische kennis over hoogbegaafdheid in het onderwijs en HB-ervaringsdeskundige. Van harte aanbevolen!'

Grethe van Geffen; oud-voorzitter van de vereniging Mensa NL

Uit ons blog

Een nieuw brein alstublieft

"Goeiedag mevrouw De Nestel, zegt u het maar." "Ik wil graag een nieuw hoofd." "Een nieuw hoofd? Maar hoezo dan? U heeft met uw hoofd zo te zien geen klagen. Goed, dat velletje is wat rommelig, maar u heeft rechte tanden, geen bril of lenzen, 't is nog...

Lees meer

Dansen dansen dansen

Bekijken en bekeken worden Vaak ben ik me zeer bewust van hoe andere mensen naar me kijken. Soms denk ik zelfs dat ik eerder weet hoe anderen over me denken dan dat ik zelf weet hoe ik over mezelf denk. Tja. Kauw daar maar even op. Ik vraag me af of dat...

Lees meer

Jij snapt mij toch niet

Zijn gezicht, zijn houding, zijn hele lijf straalt uit: foute boel. Zijn moeder weet al beter dan haar armen om hem heen te slaan, zoals toen hij nog klein was. Eerst maar thuis komen. Onderweg van school naar huis zegt hij niets, ook niet als zijn moeder...

Lees meer

Hogere cijfers en een vrolijker kind?

Hogere cijfers en een vrolijker kind? Laat het lekker lezen! Het nieuwe schoolseizoen is net begonnen. Voor ouders altijd weer spannend: hoe gaat hun kind het dit jaar doen? Lezen = doping Wat zou het fijn zijn als er een middel zou zijn waarmee je de...

Lees meer