MENU

Wat is hoogbegaafdheid?

Van hoogbegaafdheid zijn (onder andere op het internet) heel veel verschillende definities te vinden. Wat ze allemaal aangeven is dat er sprake is van een hoge intelligentie. Maar dekt dat de hele lading?

Als men wil onderzoeken of iemand hoogbegaafd is, dan wordt er een IQ-test afgenomen.

Vaak wordt gesproken over hoogbegaafdheid bij een IQ vanaf 130, of als men minimaal in het 98ste percentiel valt, wat betekent dat men bij de 2% best scorenden van de samenleving hoort.

Hoogbegaafd

Sommige mensen zijn duidelijk intelligent. Anderen zijn hoogbegaafd. Wat is eigenlijk het verschil? Op onderstaande pagina's zijn deze uitgesplitst tussen kinderen en volwassen. Tevens geven wij aanvullende informatie over hoogbegaafdheid.

Maak nu een vrijblijvende kennismakingsafspraak

Renzulli

Echter, volgens het triadisch model van Renzulli is zo'n hoge intelligentie alleen niet voldoende voor het predicaat hoogbegaafd: er dient ook sprake te zijn van een extra mate van creativiteit en doorzettingsvermogen (motivatie), want pas dan kan men ergens in uitblinken. Zie hier het model:

 

Franz Mönks

Dit triadisch model van Renzulli werd verder uitgewerkt en uitgebreid door Franz Mönks.
Mönks voegde er de drie belangrijkste sociale omgevingen aan toe: school, ontwikkelingsgelijken (peers) en het gezin. Dit model heet het Meer-Factoren Model:

 

Problemen

Er zijn nogal wat hoogbegaafden die, vaak al sinds hun jeugd, tegen problemen aanlopen in onze maatschappij. Vaak weten ze niet dat ze hoogbegaafd zijn, laat staan dat ze weten dat hun hoogbegaafdheid een oorzaak van hun problemen zou kunnen zijn. Als ze er dan op latere leeftijd alsnog achter komen dat ze hoogbegaafd zijn, vallen vaak alle puzzelstukjes op hun plaats.

Problemen kunnen bijvoorbeeld ontstaan met:

- de onderwijsmethode: deze is in Nederland veelal bottum-up, terwijl de hoogbegaafde liever top-down leert;
- (sociale) relaties: het is lastig met mensen om te gaan door wie je je niet begrepen voelt;
- instanties: het rechtvaardigheidsgevoel van de hoogbegaafde speelt nogal eens op.

Als een hoogbegaafde de problemen die hij ervaart voor zichzelf houdt, dan is dat meestal omdat hij zich onbegrepen voelt. Gevoelens van perfectionisme en gedachten als 'ik moet het toch zelf goed kunnen oplossen' maken vaak dat er niet om hulp wordt gevraagd. Terwijl hun analytisch denkvermogen een prima basis kan zijn om gevoelens en problemen gestructureerd in kaart te brengen. Een uitstekend uitgangspunt voor hulp.

Maar dan moet er wel iemand aan de andere kant van de tafel zitten die hen begrijpt. En door wie ze zich begrepen voelen. Iemand die alle valkuilen van hoogbegaafdheid kent en die positief doelgericht kan meedenken. Iemand die zelf ook hoogbegaafd is, zoals iemand van Hobega.
 

'Richelle is een gedreven vakspecialist met verschillende invalshoeken voor haar deskundigheid: zelf sinds jaar en dag leraar, met specialistische kennis over hoogbegaafdheid in het onderwijs en HB-ervaringsdeskundige. Van harte aanbevolen!'

Grethe van Geffen; oud-voorzitter van de vereniging Mensa NL

Actueel op Twitter

@Hobega

Richelle de Deugd @ Hobega - @De_Monitor Veel ervaring, in t onderwijs alsook als partij erbuiten die al jaren t onderwijs adviseert: https://t.co/xmtfuF41af (Richelle)

06-09-2017 om 19:10

Richelle de Deugd @ Hobega - @De_Monitor Bevraag me gerust over passend onderwijs!

06-09-2017 om 19:07

Copyright © 2018 Hobega - alle rechten gereserveerd -

KvK: 53232364 BTW nummer NL100148153B01

Bezoek ook onze andere sites: www.toprooster.nl www.DDA.nl